4 årig pige bange for at spise

26. maj 2014

Alder:
4 år, 2 mdr.

4 årig pige bange for at spise

Kære Helen

Vores datter på 4 år, fik et blåbær galt i halsen, og nu er hun bange for at spise.

Sidste fredag d. 23. maj, spiste vi jord- og blåbær, hvor vores datter (Isabella) fik noget af frugten galt i halsen. Hun fik hostet/kastet det op inden for nogle sekunder, og var aldrig i fare. Men hun blev bange. Hun har det med at putte for meget i munden, og så bare sidde med maden i munden, og vi har ofte sagt til hende at hun skal tygge sin mad. Og det var selvfølgelig også på samme måde vi reagerede denne gang, og vi er bange for at hun har anset vores reaktion som vrede - hvilke vi ikke var.

Dagen efter stod vi op, hun spiste nogle nødder og fik havregrød - ingen problemer. Hun besøgte en veninde, første gang hos hende, og dér ville hun hverken drikke eller spise noget i hele tre timer. Da hun så kom hjem, gav vi hende en leverpostejmad, som hun elsker og hun blev glad, men lige inden hun skulle til at spise den sagde hun at hun ikke var sulten og lagde den fra sig. Det samme resten af dagen; vi kan ...

Annonce

... se at hun gerne vil have noget at spise, hun kigger efter maden, men hun spiser simpelthen ikke.

Vi kan godt få lidt mad i hende til morgenmad og frokost - ikke så meget, men lidt. Men om aftnen er det så det samme, hun kigger begejstret på fx en yoghurt, tager den op og så - lige før hun skal til at spise - siger at hun ikke: “er sulten”, “kan spise”, eller “har lyst til at spise”. Vi har snakket med hende, og hun siger selv at hun er bange for at hun ikke kan finde ud af at tygge maden, og derfor vil få det galt i halsen. Det mad vi giver hende, er grød eller lignende, som ikke rigtigt skal tygges.

Vi er i dialog med hendes børnehave, og læge, men vi er stadig rådvilde.

Hvad i alverden skal vi gøre? Vi har uendelig svært ved at lade som ingenting, selv om det måske er den bedste vej frem.

Vi er er ved at blive ret desparate, da vi ikke rigtig øjner en snarlig bedring og vi er bange for at det ender med en reel spiseforstyrrelse.

Kan du hjælpe os med at komme på rette spor?

Hilsen,

Forældrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.