Brev:
4 årig pige bange for at spise
26. maj 2014
Alder:
4 år, 2 mdr.
4 årig pige bange for at spise
Kære Helen
Vores datter på 4 år, fik et blåbær galt i halsen, og nu er hun bange for at spise.
Sidste fredag d. 23. maj, spiste vi jord- og blåbær, hvor vores datter (Isabella) fik noget af frugten galt i halsen. Hun fik hostet/kastet det op inden for nogle sekunder, og var aldrig i fare. Men hun blev bange. Hun har det med at putte for meget i munden, og så bare sidde med maden i munden, og vi har ofte sagt til hende at hun skal tygge sin mad. Og det var selvfølgelig også på samme måde vi reagerede denne gang, og vi er bange for at hun har anset vores reaktion som vrede - hvilke vi ikke var.
Dagen efter stod vi op, hun spiste nogle nødder og fik havregrød - ingen problemer. Hun besøgte en veninde, første gang hos hende, og dér ville hun hverken drikke eller spise noget i hele tre timer. Da hun så kom hjem, gav vi hende en leverpostejmad, som hun elsker og hun blev glad, men lige inden hun skulle til at spise den sagde hun at hun ikke var sulten og lagde den fra sig. Det samme resten af dagen; vi kan se at hun gerne vil have noget at spise, hun kigger efter maden, men hun spiser simpelthen ikke.
Vi kan godt få lidt mad i hende til morgenmad og frokost - ikke så meget, men lidt. Men om aftnen er det så det samme, hun kigger begejstret på fx en yoghurt, tager den op og så - lige før hun skal til at spise - siger at hun ikke: “er sulten”, “kan spise”, eller “har lyst til at spise”. Vi har snakket med hende, og hun siger selv at hun er bange for at hun ikke kan finde ud af at tygge maden, og derfor vil få det galt i halsen. Det mad vi giver hende, er grød eller lignende, som ikke rigtigt skal tygges.
Vi er i dialog med hendes børnehave, og læge, men vi er stadig rådvilde.
Hvad i alverden skal vi gøre? Vi har uendelig svært ved at lade som ingenting, selv om det måske er den bedste vej frem.
Vi er er ved at blive ret desparate, da vi ikke rigtig øjner en snarlig bedring og vi er bange for at det ender med en reel spiseforstyrrelse.
Kan du hjælpe os med at komme på rette spor?
Hilsen,
Forældrene